Waaruit bestaat nu eigenlijk “het Organisatiecomité”?

Alweer voor de 16e keer organiseren we met veel plezier een OKRV.

Maar voor velen is niet altijd duidelijk wie er achter de schermen de routes bedenkt, de boekjes samenstellen, afspraken met overheden maken, veilige ontvangst en vertrek mogelijk maken, de startbewijzen uitreiken, administratie bijhouden, koffie verdelen, de verkeersregelaars “regelen”, pauzeplekken bedenken, herinneringen verzorgen, enz. enz.  

Ja, het zijn al die mensen met zo’n oranje OKRV jas aan tijdens de rit zelf op Koningsdag, maar er gaat wel het een en ander aan vooraf.

Daarom wordt het eens tijd voor een kennismaking met de mensen die de jaarlijkse ritten mogelijk maken!

In willekeurige volgorde:

 

Hanneke Visser

Ik ben Hanneke Louwé- Visser, en ben sinds de allereerste keer dat er een OKRV was, in 2002 dus, er actief in betrokken geraakt. D.m.v. een piepklein oproepje van Jan Withaar in de Regiobode voor wie dat leuk vond om op Koninginnedag een klein rondritje te maken in de omgeving Velp, start bij Biljoen en eindpunt in het Villapark.

Het leek me leuk om meer te doen dan alleen te rijden, dus heb de eerste keer ook geholpen met koffieschenken en mensen verwelkomen op de van Spaenallee. En eigenlijk is dat nog niet veranderd! Ik vind het leuk om zoiets te helpen organiseren met andere enthousiastelingen, en allerlei diverse oldtimers met mensen die met plezier in deze omgeving komen rijden, te ontmoeten.

Vanaf de eerste keer kom ik met mijn Ami 6 Break uit 1968, deze rijdt het hele jaar door; uiterlijk onder de hand wel wat gebruikssporen, maar loopt als een tierelier. Daarnaast heb ik nog een BX uit 1991, een C15 uit 1993 en ben laatst per ongeluk aan een Eend uit 1986 blijven hangen! Citroën is wel het merk, dat blijkt, maar al die andere prachtige auto’s mogen er ook zeker zijn! En mensen een mooie dag bezorgen geeft de meeste voldoening, dus op naar ons derde lustrum!

 

Maarten Hulleman

Mag ik mij even voorstellen? Ik ben Maarten Hulleman,  en ben sinds 2001 betrokken bij de OKRV. In het dagelijks leven sleutel ik beroepsmatig aan klassieke auto’s, en ben ik betrokken bij evenementen organisatie van een paar autoclubs. Destijds ben ik door Jan Withaar gevraagd om mee te denken over zijn idee om met koninginnedag een rit te organiseren. Sindsdien ben ik de vaste route-uitzetter en heb inmiddels al ruim 1600 km. OKRV op papier gezet. Meedoen in de organisatie heeft een hoop leuke vriendschappen opgeleverd, en het is ieder jaar weer even leuk om te doen. Zeker als het resulteert in enthousiaste deelnemers en een bonte stoet met maar liefst 150 fraaie klassiekers. Als liefhebber heb ik natuurlijk zelf ook enkele klassieke auto’s, twee Dafjes en een Citroen CX.

 

Bart Libochant

Ooit wilde ik de Citroën DS hebben. En nog steeds, want het is een prachtige auto. Maar ook een e-type… .Helaas kan Bruin dat allemaal niet trekken, en toen in 2001 een collega me wees op een goedkope CX 20RE uit ’87, ben ik met hem gaan kijken. En inderdaad, voor die prijs was het een redelijke auto, Er moest in het chassis wel een flink gat dichtgelast worden, maar dat was eigenlijk het enige. Voor € 850,= was ik de nieuwe eigenaar. Apetrots en hoogst verbaasd over het rijcomfort rij ik naar huis. Wel flink wennen aan de remmen en het stuur, dat hydraulisch weer in de “neutraal” draait als je het loslaat. Ook als je stilstaat….

Na een omzwerving via een CX 25GTi ben ik terecht gekomen in CX Prestige type 2. Een zalige, lange auto waar ik 8 jaar in gereden heb. Maar ja, zoals naar goede Franse gewoonte, kwamen er steeds meer kosten aan en ben ik gestopt met het rijden van deze prachtige auto’s. Inmiddels rij ik een Jaguar x-type uit 2003 rond en ook bepaald niet zonder plezier. Maar klassiekers zitten er voorlopig even niet in.

Dat neemt niet weg dat ik wel verknocht ben aan klassiekers. En dat was de reden dat een vriend mij vroeg om de OKRV tijdens de route te begeleiden op de motor. En zodoende ben ik in de organisatie gerold en tegenwoordig zelfs gebombardeerd tot voorzitter.

 

Michel Dubois

Al vanaf mijn 18e verknocht aan Citroën, en ook altijd zakelijk of privé een Citroën op de parkeerplek. Als ik de vroegere versies had kunnen bewaren dan was het nu een mooie collectie oldtimers en youngtimers. Maar ja, kennis van nu is niet het besef van toen….  De beste herinneringen aan de 4 XM’s (D12 TD’s) die ieder meer dan 600000 km zonder problemen hebben beleeft. Een wensauto is er ook: een mooie originele Mehari 4×4 Sahara. Ooit staat er zo een hier in de garage.

Voorlopig moet ik het echter doen met een klassieke motor in wording: een van de weinig overgebleven Honda’s Goldwing 1200 LTD (1985), waarvan er maar 7351 van gebouwd zijn. In Nederland zijn er nog 4 rijdend, in Duitsland staan er nog 15 geregistreerd. Razend gecompliceerde techniek (het was de eerste motorfiets met computergestuurde sequentiele injectie, electronische nivo- en dempingsregeling met in totaal 3500 meter aan bekabeling om de handel aan elkaar te knopen.) Zij wordt gekoesterd qua onderhoud, maar er wordt wel behoorlijk veel mee gereden, zo’n 15000 km per jaar. Honda heeft zich destijds behoorlijk verslikt in dit project.

Door Bart Libochant in 2012 gevraagd of ik mee wilde rijden als motorbegeleider / verkeersregelaar en daarna een beetje “blijven hangen”. Dat krijg je met een leuk groepje mensen. Doe binnen de organisatie naast alles wat iedereen al doet (en dat is meer dan alleen maar gezellig avondjes bij elkaar komen) ook een deel van de website en schrijf af en toe wat.

 

Eveline van Sommeren

Toen ik klein was reden de auto’s letterlijk onder ons huis door. De wasstraat en werkplaats van de Fina benzinepomp en het garagebedrijf de Beuk bevonden zich op de begane grond onder onze flatwoning. Als je een garagebedrijf aan huis hebt dan krijg je de voorliefde voor auto’s en alles wat daar mee samenhangt met paplepel ingegoten. Dit was aan de Beukenweg in Velp. De appartementen dienden als personeelshuisvesting.

Fina Nederland is tot 1995 eigenaar geweest van het pand. Mijn vader, dhr. van Sommeren, was vanaf de nieuwbouw in 1959 in dienst van Fina Nederland als medewerker op dit tankstation. Een aantal jaren later kreeg hij de gelegenheid om het tankstation op pachtbasis te exploiteren. In 1974 werd het servicestation uitgebreid met een werkplaats met hefbrug en een magazijnruimte en vanaf dat moment tot de sluiting in 2009 heette het “Fina Autocenter De Beuk”.

Mijn echtgenoot, Maarten Hulleman, heb ik ontmoet doordat hij werkzaam was als monteur en verkoper bij mijn vader. Samen hebben we al veel autoplezier beleefd. We zijn veel op pad en organiseren veel rondom Dafjes en de Citroen CX.

 

Gerd Jan Dorland

Sinds 2001 ben ik betrokken bij de OKRV, eerst via scouting, als ondersteuning bij het parkeren van de auto’s en later als verkeersregelaar. Sinds 2011 ben ik bij de organisatiegekomen als webmaster / verkeersregelaar. Dit doe ik al die jaren al met veel plezier.

Zelf rijd ik in een Daewoo Kalos uit 2002, niet echt een oldtimer, dat klopt. Vind Oldtimers prachtig om te zien bij anderen. Zelf heb ik het geld en tijd niet voor om zo’n mooie oude boulide te kopen en te onderhouden.

 

Henry Wink

Mijn naam is Henry Wink en dit jaar gaat het de 12e keer worden dat ik help met de organisatie. Na 1 jaar mee gereden te hebben kwam ik via mijn werk in aanraking met 1 van de organisatoren. Van het 1 kwam het ander en na een vergadering bijgewoont  te hebben ben ik bij de organisatie gebleven.

Ik was altijd de vreemde eend in de bijt met mijn voorliefde van het merk Honda. De meeste organisatoren zitten in de hoek van de Citroens. Dus als Honda rijder ben ik de vreemde eend. Na al die jaren doe ik het nog steeds met veel plezier ondanks dat het op de dag zelf erg druk is. Je krijgt als organisatie zelf weinig mee van de rit omdat je op de begin/pauze/eindplaats moet zijn. Dat mag echter de pret niet drukken en we gaan er weer voor in 2017.

Elk jaar is het weer anders. Er zijn wel vaak dezelfde rijders maar elk jaar zitten er toch weer andere autos tussen en dat maakt het leuk. In 2017 zal het de 15e okrv zijn dus reden voor een extra feestje!

 

Jan Withaar

Als bezitter van o.a. een Citroen Visa uit 1982 was er begin 2000 bij geen enkele klassieker rit mogelijkheid om mee te doen met de Visa. Toen al een schaarse auto! Als je in een van de mooiste gebieden van Nederland woont dan zet je toch gewoon zelf een rit uit! De Visa mag mee en alles wat 25 jaar en ouder was welkom. Gelukkig werd het idee omarmt door de Stichting Velp voor Oranje en mochten de eventueel te verwachten klassiekers de rit eindigen in het Villapark alwaar al enkele jaren met, toen nog Koninginnedag, een Jazzband op zou treden. Ondanks een regenachtig begin en geen vooropgave voor deelname, stroomde de van Spaenallee de eerste OKRV vol met 65 voertuigen! Er was een route, maar net genoeg kopieën!, nog geen pauzeplaats.

Een succes om nog 14 jaar lang door te zetten. Na dat eerste jaar hebben we 14 jaar lang, met enkele wisselingen, met een vast team de OKRV gedaan. De jury voor het concours is aangesloten, motorrijders begeleiden de tocht, sponsoren verlenen hun sponsoring en allerhande partijen doen hun best om ons te steunen. Super! Door de OKRV worden we gevraagd voor allerhande andere zaken met klassiekers, organiseren we wel eens iets naast de OKRV. Kortom, we hebben Velp in 15 jaar samen op de Klassieker kaart en agenda gezet! Hopelijk mogen we dit samen nog een tijdje doen!

 

Colinda Wink – Ordelman

Samen met toenmalige vriend en nu echtgenoot Henry Wink, waren wij al vroeg betrokken bij het Honda ED9 CRX rijden. Je kon ons vinden bij meetings, ritten en tuning events. Naast de passie voor huisdieren waren we veel met deze jongtimers bezig via de Honda Vrienden Kring. Stil te wachten in de garage stond ons “bolletje”. Dit was een Honda Civic, eind jaren 70 met een fraaie blauwe kleur. Ik vind het vooral leuk om veel dingen te regelen voor de OKRV.

Er is ondertussen al heel wat geregeld! Ook ben ik betrokken bij de Stichting Weggeefhoek. Het principe van de weggeefhoek is simpel. Spullen die je niet meer wilt kun je, via de weggeefhoek aan iemand geven die het graag wil hebben. Met een schuin oog kijk ik ook nog wel eens naar een Volkswagen Kever of een mooie Amerikaan!

 

Ilja Hengeveld

Ik stam uit een Volkswagen/ Volvo familie, en dan natuurlijk de oude varianten! Mijn broer en ik zijn hier wel aardig in mee gegroeid! Zodanig dat ik zelf wel aardig wat sleutel werk kan doen. Dat moet ook wel als je een aardig wagenpark in de familie hebt! Eigenlijk was het dan ook vanzelfsprekend dat ik mij via de activiteiten van Velp voor Oranje aansloot bij de organisatie van de OKRV. Omdat motorrijden ook een passie is werd mijn taak op de dag vooral helpen op de route. Ritten, verre tochten naar koude oorden als het maar met klassiek te maken heeft, is passie. Ik heb ook nog even alles van boven willen bekijken, vliegbrevet wel te verstaan! Omdat mijn woonoord veranderde van Velp naar Hoenderloo wilde ik ook een soort OKRV naar Hoenderloo mee nemen. Inmiddels is de zogenaamde “Hoenderrit”, al weer 2 keer succesvol verreden!